Zkušenosti s Multiplou a CNG

Vše o motoru na CNG, LPG a jejich převodovém ústrojí, poruchy, úpravy, rady, topení a chazení…

Zkušenosti s Multiplou a CNG

Příspěvekod morave » ned 16. říj 2011 11:30:58

Zkušenosti s Multiplou a CNG
Koupil jsem Multi 10 let starou, orig. CNG. Byla dovezena z Německa, po havárii (utržené přední kolo), po prvním majiteli. Koupil to známý a dal dohromady. Ujel 30 000 km a uhořel výfukový ventil a kus pístu – v prvním válci. Opravil to, já to koupil a dodělal. Auto mělo v tu dobu najeto zjistitelných a potvrzených skutečných 132 000km. Člověk by řekl: zajeté vozidlo! Opravu ale neudělal dobře a po 2 500km se motor vylágroval - první ojnice na klice. Dostal jsem na Mulťu zpětně výraznou slevu. Tak jsem koupil jiný motor z vrakoviště, z auta za které byla vyplacena n Německu ekolog. daň a muselo být rozebráno. Bezin 1,6 a dal ho tam. Po prvním majiteli měl najeto dokladovaných 120 000 a podle stavu je má. A začalo to! Měl ještě orig. rozvodový řemen. Koupil jsem nový a … Při povolování vodící kladky, zůstal na šroubu hliníkový závit z hlavy!!!!!! Vysoustružil jsem ocelovou závitovou vložku, namontoval a dobré. Jenom se při řezání většího závitu v hlavě udělala ve výlisku díra a tekla tam voda. To jsem zalepil a konečně OK! Ale: Kontrola spojkového ložiska ukázala nevhodnost vazelíny používané ve Fiatu. Zatuhla, ložisko se ztuha otáčelo a tak zničilo na původním motoru packy přítlaku spojkové lamely. Bylo to „chvíli“ před destrukcí. Po vyprání bylo ložisko bezvadné, tak jsem ho naplnil kvalitní vazelínou. Vyměnil jsem žárem prasklé výfukové svody!!! a dal to dohromady. Po 3 000 km, prasklo spojkové lanko!!!! Ruční brzda nebrzdila, jeden bovden zarezlý. Koupil jsem oba a !!!!! Po rozebrání zadních brzd, nebylo co opravovat! Brzdové válečky zarezlé, obložení sjeté na pakny a samoštely tak opotřebované, že byly nefunkční!!! (zlatá Škodovka). Koupil jsem to vše nové, jako sadu a se slevou, asi za 3 500 Kč. Dal dohromady a konečně brzdy brzdí, ale ruční ne. Ta jenom dělá, že brzdí. Brzdný účinek velmi špatný – stav normální. Tak auto začalo jezdit a má najeto za ½ roku 20 000km. Jezdím 100 km/h i po dálnici (maximálně chvilkově 115 při predjíždění), aby zase neshořel motor. Vím, proč shoří, ale to příště, jestli o to bude zájem… Zatím Multiplám Pááá Pááá !
morave
morave
 
Příspěvky: 3
Registrován: ned 16. říj 2011 10:16:18

Re: Zkušenosti s Multiplou a CNG

Příspěvekod Florian » ned 16. říj 2011 20:41:22

morave píše:Jezdím 100 km/h i po dálnici (maximálně chvilkově 115 při predjíždění), aby zase neshořel motor. Vím, proč shoří, ale to příště, jestli o to bude zájem… Zatím Multiplám Pááá Pááá !
morave

To už jsi mohl napsat také komplet odpověď a ne to tady kouskovat jak Večerníček
Florian
 
Příspěvky: 19
Registrován: sob 06. srp 2011 19:47:34
Bydliště: ŽATEC

Re: Zkušenosti s Multiplou a CNG

Příspěvekod mustang2 » ned 16. říj 2011 21:13:55

když tak už to dopověz
mustang2
 
Příspěvky: 140
Registrován: pon 18. črc 2011 15:51:07

Re: Zkušenosti s Multiplou a CNG

Příspěvekod morave » stř 19. říj 2011 9:31:27

Proč motor na plyn „shoří“
Neměl jsem tolik času, abych to napsal najednou, tak posílám dalších pár řádků a píšu tak, aby to pochopili i ti, co nemají k motorům takový vztah.. Proč motor na plyn „shoří“? Je to dáno teplotou ve spalovacím prostoru. Benzin (ve spalovacím prostoru) má teplotu o něco nižší a to i proto, že je vstřikován v kapalném stavu (mlha) a musí se odpařit do plynného. Tím odebere poměrnou část tepla z prostoru a vlastně vnitřně chladí. Toho se využívalo ve II sv. válce u stíhaček, když se pro značné navýšení krátkodobého výkonu (cca 20 sec.) přidával do sání nitrometan. Aby motor neshořel, přidávala se ještě do sání vodní mlha. Ta vnitřně (při odparu) snížila teplotu spalovacího prostoru, aby se neroztavil. Další negativum: Spalovací prostor Multi a všech benzíňáků i nafťáků, není aerodynamicky řešen tak aby vyšší teplota proudících spalin, nepoškozovaly ventily, případně píst. Navíc, pokud je plynová směs „chudší“, její spaliny obsahují značné množství kyslíku. Ten pak okysličuje součástky (provádí destrukci) spalovacího prostoru. Utaví se ventil, píst, propálí se ventilové sedlo… Udržet správný poměr vzduch/palivo není jednoduché a pro snížení spotřeby se dnes směsi seřizují na „spíše chudší“. Kdyby tomu tak nebylo, spotřeba by byla o mnoho vyšší. Z toho plyne, že tyto potíže se vztahují na všechny motory i diesely, ale plynové jsou na tom nejhůře. Daleko nejhůře na tom jsou závodní motory.. Navíc – spaliny z benzínu, nafty a jejich aditiv se usazují na povrchu spalovacího prostoru, ventilech a významně chrání před oxidací (tedy před zničením) při vysoké teplotě. LPG a CNG mají spaliny tak čisté, že není co by se usazovalo a chránilo (je toho minimum). A to je ten největší problém plynových motorů a jejich provozu na velký, nebo maximální výkon. Na plyn (LPG, CNG) jezdím 38 let a zkušenosti značné. Např: Motor Ford 2L na LPG vydržel v ČR 300 000 bez problémů, do max. rychlosti cca 125 km/h. Při výjezdu do Německa vydržel při 150km/h jet 400 km a shořel. Přitom maximální povolená rychlost toho auta na benzin byla 180Km/h. Tak jsem odpravil hodně motorů, i nových. CNG je na tom o poznání hůř. Při rychlosti 100km/h, vydrží bez potíží motor Mutiply 200 000 – 250 000 km a může být OK. Při rychlostech 125 – 130km/h, vydržel 125 000 km. Souhrnně tedy: Při větších rychlostech rapidně stoupá teplota ve spalovacím prostoru a zvětšuje se opotřebení – destrukce, protože motorem projde více paliva, které přinese více tepla. Vzhledem k přechodovému odporu materiálu, stoupne teplota na jeho povrchu. A pokud povrch není chráněn usazeninami ze spalování (v případě LPG – CNG), je destrukce závislá na počtu otáček a zatížení motoru. S větším zatížením stoupá opotřebení a to s druhou mocninou…
Jinak, Multipla, v porovnání s vozidly které jsem měl pře dní, vyžaduje nejméně 2x-3x dražší a náročnější údržbu, než vozidla které jsem měl před ní. Ale prý to je tak u všech dnešních vozidel…..
Vladimír Hutla (morave)
morave
 
Příspěvky: 3
Registrován: ned 16. říj 2011 10:16:18

Re: Zkušenosti s Multiplou a CNG

Příspěvekod alesak1188 » čtv 20. říj 2011 19:34:09

A co to udělat jako u tech stíhaček, prostě do sání přes nějakej starej benzínovej vstřik vstřikovat prostě vodu s frekvencí podle otáček motoru, co otáčka to vstříknutí. Ale samozřejmě až od zvýšené zátěže, nebo vyšších otáček. ale spíš od tech otáček dejme tomu při 100km/h na pětku kolik tam může být toček 3000rpm? tak by to začlo vstřikovat vodu v délce otevření stejné jako u vstřiku (využít ŘJ na benzín, když není vlastně v chodu). Určitě by to šlo nějak jinak, třeba odsnímat od klikového snímače. Nebo použít jednoduše další ŘJ třeba z jednobodového favoše, napájet, otáčky a hotovo, nic víc k tomu aby dala impuls na vstříknutí nepotřebujem. Jen aby to seplo nad 3000 otáček a hotovo. Pokud si někdo myslí že tady melu kraviny, tak sem s argumentama. Jelikož s tou Multou jezdějí přepravu a dopravu a to i dálky, pochybuju o tom, že s nou budou jezdit 100km/h :lol: a dělat upálený ventily se mi nechce.

Tak pojdte do toho, já to dám do kupy po elektrické stránce.
alesak1188
 
Příspěvky: 3
Registrován: čtv 20. říj 2011 18:20:40

Re: Zkušenosti s Multiplou a CNG

Příspěvekod Minimaxa » čtv 20. říj 2011 22:49:41

normálne jste mě kluci rozplakali.... :(
www.minimaxa.cz
Minimaxa
 
Příspěvky: 143
Registrován: ned 17. črc 2011 21:13:21

Re: Zkušenosti s Multiplou a CNG

Příspěvekod Minimaxa » čtv 20. říj 2011 22:51:33

počkéj alé, dyt já mám camonrail, tý woe, to mi spadnul kámen ze srdce :ugeek:
www.minimaxa.cz
Minimaxa
 
Příspěvky: 143
Registrován: ned 17. črc 2011 21:13:21

Re: Zkušenosti s Multiplou a CNG

Příspěvekod morave » pát 21. říj 2011 13:37:55

Samozřejmě, šlo by chladit motor vnitřně vodní mlhou, přesně jak popisuješ. Jenom, kde ji brát? Voda je svinstvo v botách, natož když se má pít! Jako malý kluk jsme dávali na koloběžku nádržku s vodou a na ní hadičku s tryskou. Voda stříkala na zem a koloběžka měla spotřebu!! A už tam jsem pochopil, jaká je voda svinstvo. Velká díra je špatně – velká spotřeba. Malá díra se ucpe sedlinami a jiným svinstvem, rozpuštěným ve vodě – taky špatně. Šlo by použít DEMI vodu. Ta už by se musela kupovat. K tomu instalovat v autě nádrž (na vodu). A ještě – klasické čerpadlo na benzin, nečerpá vodu. A takhle malé čerpadlo na vodu, aby dávalo cca 5 – 8 barů, bude asi problém sehnat. Nevím, co by to mohlo dále udělat s lambdou. Jak se popere se změnou velečin. Ten, kdo ji umí seřizovat, by možná zvládnul nastavit jiný režim…. Můj názor je, vyprdnout se na to, jednou ten motor opravit a pak to půjde stejně asi celé do šrotu. Základ všeho je včasné odhalení závady. Pokud potom zpomalím a nouzově dojedu do opravy, je to výměna výfukového ventilu. Pokud to ženu, dokud se to točí, pak to je „buď zdrávas Maria“! A zadře se všechno. Válce klikovka – motor na vyhození.
morave
morave
 
Příspěvky: 3
Registrován: ned 16. říj 2011 10:16:18

Re: Zkušenosti s Multiplou a CNG

Příspěvekod alesak1188 » stř 02. lis 2011 23:04:49

Minimaxa píše:normálne jste mě kluci rozplakali.... :(


Tak můžeš plakat dál :-D http://tuning-individual.cz/eshop/motor ... _5554.html

To zíráš :shock: :shock: :shock: :shock:
alesak1188
 
Příspěvky: 3
Registrován: čtv 20. říj 2011 18:20:40

Re: Zkušenosti s Multiplou a CNG

Příspěvekod ejator » pát 27. led 2012 6:45:23

S multou jezdím půl roku - CNG r99. V celku jsem spokojený, byla zachovalá 110000km. Mám sice za sebou problém s ventily na bombách, podcenil jsem těsnicí gumky. Po přečtení článků o zahřivání motoru určitě zpomalím a ptám se POMUŽE KVALITNI OLEJ!! Líbylo by se mi 200000km. Dal jsem SELENIA 5W-30W FUL. Po ujetí deseti tis.km. jsem dolil 1l. :o pan MORAVE?díky
ejator
 
Příspěvky: 1
Registrován: stř 25. led 2012 7:46:06

Další

Zpět na Motor - CNG a jiné alternativy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků

cron