Těžce
na cvičišti, lehce na bojišti…
Před mnoha lety se zrodila v hlavách členů
Fiat klubu Kladno myšlenka na pořádání nácviku jízdy na sněhu a
ledu. Tuto akci opakují prakticky každou zimu a Fiat Multipla
klub se této akce také účastní. „Klouzání“ se účastníme
s pravidelností. Většina majitelů Multinek bere bezpečnost
jízdy naprosto vážně. Tak tomu bylo i 29.1.2011 v Kladně.
Počasí a přiměřená nadílka sněhu byla letos perfektní a tak
jízda mezi kužely a barierami z pneumatik byla opravdový nácvik
na naše často neupravené silnice.
Celou republiku zasahují náhlé
sněhové kalamity, které na mnoho řidičů negativně působí a pak
raději vůbec nikam nevyjíždí. Silničáři ne vždy mohou silnice
rychle ošetřit a většina z nás musí jezdit, ať už do práce nebo
za jiným cílem. Nezkušení nebo naopak příliš sebevědomí řidiči
pak způsobují dopravní nehody nebo ohrožují ostatní řidiče.
Vrstva uježděného sněhu na silnici však není překážka. Stačí se
držet těchto základních pokynů.
Cit pro ovládání vozu
Jemné a pozvolné ovládání plynového pedálu a volantu patří
mezi základní návyky dobrého řidiče nejen na sněhu. Držení
volantu jednou rukou či řízení pouze dlaní v kritickém okamžiku
nezachrání ani nejcitlivější bezpečnostní systém vozu. Odborníci doporučují sedět uvolněně
a dívat se daleko před sebe. Získáte tak dostatek času na úhybný
manévr před nečekaným výmolem či nebezpečným chováním řidiče
před vámi. Doporučuje se také sundat mohutné zimní bundy a tím
uvolnit ruce. Vyvarujte se prudkým pohybům volantem. Pokud na
sněhu dupnete prudce na brzdu, okamžitě začne „kopat“ ABS, ale
auto prakticky nezpomaluje. Rázem si připadáte jako malé dítě
jedoucí na sáňkách. Doporučení zní pedál sešlápnout pomalu,
plynule a s důrazem. Uvidíte, že i na sněhu lze tímto způsobem
docílit rychlého zpomalení vozu. Někdy ani nesepne ABS. Právě
plynulost a cit pro ovládání vozu je důvod, proč zkušení řidiči
dokážou i na sněhu jezdit relativně rychle a bezpečně, zatímco
nezkušeného řidiče jeho auto neposlouchá ani při jízdě krokem.
Myslete dopředu
Vše co uděláte rychle a bez rozmyslu je nebezpečné a ohrožujete
sebe, ale i ostatní. Pamatujte, že na sněhu se brzdná dráha
třikrát prodlužuje. Snažte se ovládat svůj vůz tak, abyste
nemuseli vůbec brzdit či se následně složitě rozjíždět. Zatáčky
si najíždějte vždy od vnější strany, ale na své polovině
silnice. Pokud do zatáčky nevidíte, zvolte takovou rychlost,
jako by zatáčka byla pravoúhlá. Vnímejte aktuální povrch
vozovky. Na rovné a ošetřené silnici není nutné jezdit krokem.
Svoji pomalou jízdou můžete ohrozit okolní řidiče. Dodržujte
dostatečné rozestupy mezi vozy.
Na
silnici nejste sám
Úklid sněhu na vozovce není vždy ideální a tak široké silnice
jsou rázem v rozměrech úzkých silniček. Nejistý řidič jezdí
prostředkem a bojí se zajet ke kraji. Pro vás na silnici už není
mnoho prostoru a riskujete lepším případě škrábanec či nechtěné
sjetí z krajnice. V tomto případě doporučuji zpomalit či
zastavit. Apeluji na všechny řidiče. Chovejte se ohleduplně. Na
silnici nejste sám.
Znáte svůj vůz
Každý
řidič by měl znát své vozidlo a je si vědom jaké bezpečností
prvky může využívat. ESP je příjemné, pokud v zatáčce prudce
šlápnete plyn nebo trhnete volantem. Naproti tomu ABS může
výrazně pomoci při brzdění.
Může se stát, že nedojedete
Znáte své auto dokonale, je v nejlepší technické kondici, máte
nové zimní pneumatiky, pravidelně jezdíte na školu smyku a
přesto stojíte hodiny v zácpě na dálnici. Úspěch cesty je
bohužel i na zdatnosti řidičů okolo vás. Doporučuji vozit v autě
vždy teplé prádlo či deku, nějaké pití a jídlo pro případ, že
budete stát v koloně a čekat na uvolnění silnice po dopravní
nehodě.
Pravidel a rad je mnohem více, ale nikdy nepřeceňujte své síly
ani možnosti vozu.
Za
Fiat Multipla klub ČR o.s.
Venda